Februari -25

Så här ser aktuell tävlingskalender för vår ”Sukkacup”. Vårt mål är att köra samtliga deltävlingar plus något mer.

Säsongen 2025

Vi var ju lite bekymrade för om vi skulle kunna köra något över huvud taget. Utan hjälp i Sverige såg vi det som omöjligt. Som tur var dök ju Erik Spjut upp nu när S-Å valde att trappa ner.

Innan hemresan i höstas så hade vi ju plockat ur motor och växellåda för att kunna rikta till fronten efter det där ofrivilliga staketbesöket i Nybro. Turligt har jag ju Fredrik Grahn som garagegranne och han lovade hjälpa mig att fixa till fronten så

Erik fick börja med att skruva ihop något han inte vare sig skruvat isär eller sett tidigare…

Växellådan skickades upp till min Sukkadoktor Jan-Erik Eriksson i Sukkafabriken. Den kom snabbt tillbaka tack vare Figge och var såklart i nyskick.

Motorn lät vi vara orörd då den funkat bra och ju är helt standard. En ny kraftigare generator hade införskaffats då vintern kanske krävde mer ström för värme och extraljus.

Fyra nya fina Black Rocket vinterdäck hade vi redan hämtat på väg från Arlanda till Frövi hos Johnny Eriksson (Eson Motorsport) i Stockholm. Så förutsättningarna var på topp. Frågan var ju hur besättningen skulle klara detta.


Brittmarie o jag anlände alltså till Frövi drygt en vecka innan första deltävlingen. Tack vare Figge, Olle, Erik och Fredrik Grahns insatser så blev Lazlo klar väldigt snabbt. Så snabbt att jag beslöt mig för att tjuvstarta genom att starta upp vita Zandra för att köra en sprint uppe i Hällefors för att få bort lite rattrost och hitta lite känsla.
Britta var upptagen så Erik fick låna upp sig på lite grejor och hänga med. Så blev Zandra lite avrostad och även A-besiktad vilket räcker åtta månader. Vinn-vinn alltså.

Foto: Vår Elisabeth Tegelmark

Youtubefilm hittar Du HÄR

Servicebussen Emrik hade Figge sett till att den var kontrollbesiktad och körklar men det betydde att den var helt urplockad från delar, skåp och verktyg. Bara att plocka tillbaka. Bra på ett vis det blir en genomgång och kontroll.

Var ju en himla tur att Olle hittade den här mekarplatsen hos Jonas Englin. Där har vi de bästa förutsättningarna för att kunna skruva och fixa i hans varma och rymliga lokaler. Verktyg finns det gott om även om de är i grövre laget.
Här har de lagat och förstärkt ett chaktblad.

Ett litet jobb med JConsultings mått mätt.

Första deltävlingen var den 18:e Januari i Finnskogsvalsen, Vitsand, Torsby.
Tyvärr kom vi bara en sträcka då vi fick slut på ström. Vi trodde det var nya generatorn som krånglade men det visade sig vara en anslutning i säkringsboxen. Det tog några dagar att hitta och åtgärda.
Vi åkte skapligt jämt med alla utom Marcus Johnsen som utklassade oss alla.
Resultat hittar Du HÄR

Innan dess hade jag hunnit besöka Jörgen och Peter Polyterm i Fellingsbro. De hjälpte mig förstärka främre stötfångaren så den bättre skulle klara de oundvikliga snövallssvisiterna. Stort TACK för det.


Utan service fick vi skruva själva. Sukkakompisar flyttade med servicebilen åt oss. Självklart var det denna gång service på tre olika platser.

Andra deltävlingen följde helgen efter så nu iväg upp till Hudiksvall och Helsingerallyt. Start o Mål förläget i Ilsbo med sträckor upp mot Hassela.
Milt men vackert. Svårt med tempot i början då det var mycket lössnö efter veckans snöfall. Efter att ha ändrat hjulinställningen bak så bättrade vi oss mot slutet. Vi var nöjda med vår insats. Fira gjorde vi ordentligt. Men det var att det var 21 år sedan vi träffades.
Resultat hittar Du HÄR
Youtubefilmer hittar Du här: SS1 SS2 SS3


Innan vi skulle ge oss iväg fredagen den sista Januari så ville vi föreviga hela vårt härliga team.
Vi hade ju förstått att Erik Spjuts fru Elisabeth Tegelmark pysslade med fotografering så jag bad henne komma och föreviga oss.

Det blev en trevlig träff innan vi lastade och begav oss norrut igen. Nu mot Järbo norr om Sandviken.

Här är lite av resultatet.


Så var det dax för vårt sista race denna vinter. Gestrikekannan var bara en reservtävling i vår cup vilket betydde få startande Suzukis. Den fungerar så för oss att vi får räkna dessa poäng om någon annan deltävling blir inställd. Alltså bra att åka där förutom att vi tycker det är så himla kul med dessa vinterrallyn.

Här var förhållandena om möjligt ännu bättre med någon minusgrad och massor av snö och rimfrost på träden. Det kändes väldigt långt från vår Casa BriOla

Vi tyckte vi körde bra. Problemet var att David Barfeld var mycket snabbare än oss.
Extra försprång fick han då ett bakhjul låste sig för oss på första sträckan vilket ställde till problem. Som tur var släppte det och vi kunde fortsätta. Inför sista SS var vi hela 45 sekunder efter ledaren och låg fyra. Barfeld höll igen lite medans vi körde på för fullt.
Det slutade med sträckseger och även en överraskande klasseger. Väldigt kul avslut på säsongen,

Hemfärden gick mycket lätt denna lördagskväll. Otroligt glada, stolta och tacksamma. Tänk att vid vår ålder ha förmånen att få uppleva detta.

Resultat hittar Du HÄR

Youtubefilmerna nedan.
Incar SS 1 HÄR
Incar SS 2 HÄR
Incar SS 3 HÄR

Utanförklipp SS 1 HÄR Kolla vädret!
Utanförklipp SS 2 HÄR. Lite suddigt.


Tillbaka i vårt hyrda torp så hade vi faktiskt sparat en flaska Cava att fira något med när vi kom tillbaka.
Att det blev en seger gjorde inte saken sämre.

Söndag morgon. Kallt men snöfritt. oftast har det tyvärr varit blött och kladdigt här.
Nu började Britta packa för vår hemfärd.

Figge bjöd på Söndagsmiddag.

Välanvända däck som har gjort sitt detta år.

Snöskyfflarna urtagna och upphängda.
Servicebil och släp avtvättade hos Jonas.
Så himla skönt att bilarna är OK. Visst finns det saker att pyssla med men inget mer än en kollapsad bakfjädring på EMRik att bekymra sig för.
Skönt veta att gubbarna fixar detta.


Tack för skjutsen till Arlanda Figge. Hörde Du blev omkörd av ett stort antal polisbilar på hemvägen. Senare fick vi veta att det berodde på den avskyvärda händelsen i Örebro. Går inte att föreställa sig.

Måndag lämnade vi torpet för att parkera grejorna hos Figge och sova där.
Lite ironiskt att det ska snöa här nu…

Så kan vi summera denna vinter som nästan full succé.

Avsikten var ju att åka till Sverige tillsammans för att kunna tävla i vinter.
Det har vi gjort med råge och nästan allt har gått bra. Gestrike blev grädden på moset.

Lilla smolket var ju det milda vädret i mellansverige. Lite gråare och smutsigare än vad vi hoppats på. Nu tillbaka i vårt paradis.


Hemma i BriOla har jag förutom att jobba med Svenska Rallysportförbundet så har jag uppdaterat vår FB-sida.