Bilarna

Suzie OEZ334

Suzie efter Sollets fantastiska restauration. På Elmia 2013

Suzie köpte vi av Kent Persson i Värmland 2009 så att vi fick en egen bil.
Tyvärr blev det inte många tävlingar innan vi gjorde en rejäl krasch i Kolsva. Suzie blev väldigt dålig men turligt blev Brittmarie bra i ryggen efter den smällen.

Det tog tid innan hytten blev lagad men sen slutförde Stefan Sollenfelt restaureringen och som tack fick han låna henne under 2013. Han tackade mej genom att vinna Cupen det året före oss. Då fick det vara nog. Hon såldes till förmån för ett litet hus i Spanien till Emil Carlsson i Katrineholm.

Beppe Svensson och Stefan var suveräna 2013

Alice OKB374

Så här såg hon ut när Pelle Wilen hade designat på datorn.

Alice var ju Walter Olofssons bil som han generöst lånade ut till oss i flera tävlingar fram tills vi inhandlade Suzie. Senare köpte jag Alice när vi hade kraschat rejält med Suzie i Kolsva.
Henne körde vi framgångsrikt många tävlingar med.

Inte alltid det gick bra. Som här i ett slaskigt Lima.
Hon var inte vacker efter att ha stått parkerad i yttersväng.

Lily OML735

Efter Kolsvakraschen blev jag erbjuden en påbörjad mycket fräsch kaross av Team Lindwall att ev. ersätta Suzie med. Det blev istället ett nybygge som vi körde många tävlingar med fram till och med 2013 då vi tvingades sälja henne också p.g.a. det där husköpet i Spanien. Hon döptes till Lily.

Helt rostfri kaross. Kanon att börja med.
Detta var året vi fajtades med Sollet.
Han vann (i min Suzie) å vi kom tvåa.

Iztwan TSF334

Här är jag föråkare med honom. Bra träning.
Vid slottsprinten ett år fick Iztwan vara med på en längdhoppningstävling. Vi var definitivt inte sist.
I Tranås skjutsade jag Alex och Arvid från Herrljunga

Iztwan var en Ungersk herre som införskaffades ungefär samtidigt som Urzula men som jag avyttrade till förmån för att kunna bygga Zolweig. Jag valde att behålla Urzula för att hon hade servostyrning.
Detta var en ren GrN bil med Std låda utan diff. Standard styrväxel utan servo. Provade även att åka med standarddäck


Urzula ENC150

Så här såg hon ut hemma i Ungern.

När ekonomin var någorlunda stabiliserad inhandlades Urzula.
Hon är en Ungerska som fick vara med några år.
Vi kom tvåa med henne 2017 och 2018.
Hon kom att bli inte helt okände Marcus Arlie Johnsens första Sukka.

Jag behövde inte ens lacka om henne.
Hon hann även bli Nykroppagrön.

Zolweig OYZ 598

Zolweig är faktiskt en svensk tjej som är byggd på en ganska frisk GL-kaross (allt är relativt). Men det har av olika skäl tagit lång tid att få henne klar. 
Zolweig blev Nykroppagrön hon med. Hon blev faktiskt såld innan vi hann tävla med henne. Det gjorde emellertid Jan-Erik Eriksson med bravur innan hon också såldes. 

Här står hon klar för lack. I bakgrunden skymtar Urzula.
Klar från lack i Filipstad
O här försvinner hon innan jag ens hunnit provköra.

Lazlo YXU01W

LAzlo hemma i Ungern. Syns ingen rost här.
Men rost fanns det. Mycket.
Här äntligen klar inför regbesiktningen UA.

Lazlo har även han sitt ursprung från Ungern. Rätt lik Urzula faktiskt. Det blev mycket jobb innan han blev klar.
Jag ville bevisa att SBF´s regler för Standard rallybilar var onödigt hårda och beslöt att registreringsbesikta honom som en sådan. Det gick utmärkt. Men SBF sa NO NO. Bättre de får tjäna pengar på såna och att de får användandeförbud…

Lite hann både jag och Jan-Erik åka vitskyltat…
Så skulle vi åka något mer öht. så var det att krypa till korset och slanta av.

Planen är nu att behålla Lazlo och ta ett år i taget och se hur länge vi tycker det är kul och hur länge vi kan och orkar.


Zandra OKY093

Här premiär med provkörning och tävling i Ludvikaruschen 2023
Jag med Victor Johansson slutade tvåa trots nysnö

Det krävdes en hel del tänkande innan vi införskaffade Zandra. Vi hade ju båda pratat ofta om att det skullöe vara kul att få deltaga i Midnattssolsrallyt någon gång. Vi båda hade ju varit med och jobbat där på olika sätt. Det är ju även ett rally som mer påminner om hur det var förr. Ett tillfälle dök upp när Jan-Erik Eriksson i Blötberget hade bytt in en Suzuki som var homologerad i Appendix K. Det är ju den första förutsättningen för att kunna vara med.
Vi beslöt att ta ut pengar från vårt sparkapital som vi är väldigt rädda om. Man har roligare med dem så här än om de sitter på banken. Har man tur kan man ju även få tillbaka det mesta när man rolat färdigt.

Så här blev hon att se ut efter att Pelle Wilen fixat
Start i Midnattsolsrallyt blev det åxå.

Mer om MSR HÄR