Faktiskt öppnade vi lika bra här som i förra tävlingen Slottssprinten. Att vara dryga sekunden snabbare på SS1 än hemmafavoriten Robert Andersson/Kapten Karlsson är mer än godkänt. Men berömmet går till William Binbach/Victor Johansson som var några tiondelar snabbare än oss. Repris alltså från föregående tävling.
SS2 var över milen lång och väldigt krokig. Kanske tappade vi ett par sekunder på ett ”tröskelhäng” nära målet men blev ändå ca 6 sekunder efter Robban/Kapten. Binbach fick kasta in handduken pga tekniskt. Så i praktiken låg vi efter sträckan tvåa med 4,3 sek upp till Robban och 4,4 ner till Rydin.
SS3 var bara dryga fyra kilometer men verkligen värd att åkas. Där lyckades vi återigen vara snabbare än Robban med 0,6 sek och med Binbach borta betydde det en sträckseger med tillhörande värdefulla SS-poäng (4,4).
På transporten till servicen märkte jag att något inte stod rätt till med styrningen. Bilen var otroligt tungstyrd på asfalten så elservon räckte inte ens till. Min slutsats blev att differentialen hade skurit vilket innebär helt stum diff. Inte bra men körbart på grus.
Jag tyckte även att bakänden sladdade lite onödigt mycket. Gissa om jag skämdes då Stig-Åke på servicen diskret påpekade att jag hade ett däck av annat märke på höger bak.
Jodå, de liknar mina Dunlop men mer är det inte. Anledningen får skyllas helt på mig som hemma i verkstan bytt ut nämnda hjul tillfälligt pga en pyspunka och sen glömt bort att sätta dit den rätta sorten. Skämmigt och slarvigt.
Tre sträckor avverkade men bara en tredjedel av rallyt avklarat. Nu återstod två SS på vardera närmare två mil!
SS4 var en välkänd klassisk sträcka kallad Svalboviken på i det närmaste två mil. Välkänd för alla utom mej då kanske. Jag saknar ju det där vägminnet. Nu sladdade bilen mindre och vi åkte på riktigt bra. Trots det blev vi helt utklassade av Robert och Kapten. Vi körde på 13:49,6 och de på otroliga 13,31,2!! Inte p.g.a att vi var långsamma utan att de var så onormalt mycket snabbare (18,4 sek). Avståndet till våra andra medtävlare var ju helt i linje med övriga sträckor. Bara sex A-förare med trimmade tvåhjulsdrivna bilar var snabbare än dem!! Det vi förstått är att den sträckan innebär oerhörd prestige för hemmaförarna och därför har jag anledning tro att lokalkännedom spelade en stor roll. Hur som helst så ska bilen köras hela vägen på denna oerhört krävande tekniska, och roliga sträcka. Så där kan man säga att tävlingen var avgjord.
Men vi vet ju hur det är med rally. Allt kan hända. Själva höll vi tummarna att Differential och drivaxlar skulle hålla. Nästan lika långa SS5 var ny för de flesta och där lyckades vi hänga med bättre och tappade bara 1,6 sekunder på vinnarparet. Norling/Sundström var c:a 10 sek efter oss på SS4 respektive SS5. Så vi tog oss i mål på en mycket hedrande andraplats, väldigt nöjda med vår insats. Att Robert o Kalle vann stort och impade så enormt på SS4 är ju bara jättebra och rolig Sukkareklam.
HÄR finns detaljerade resultat
Sedan vill vi passa på att tacka Eskilstuna MK för en fantastisk rolig tävling av mycket hög klass och er generösa inställning till oss i 1300 Rallycup.
Även stort tack till Cupens tävlingssponsor Autoexpertenbutiken i Eskilstuna som hjälpte samtliga cupmedlemmar med startavgifterna. Ni är så värdefulla.
Nästa tävling blir ända nere i Karlshamn i Rally Blekinge. Men då utan min ordinarie co-driver Brittmarie. Får se vem som får rum i hennes smala stol.
Mvh
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund